Wielrenners en core stabiliteit training

De afgelopen jaren is er op trainingsgebied in de wielersport heel wat veranderd. Men is bewuster geworden dat het niet alleen draait om trainingen op de fiets. Men is meer gaan trainen op het gebied van: romp stabiliteit en krachttraining.

Waarom rompstabiliteit training bij wielrenners?

Voordelen:
– Versterken van de spieren van de romp (diepe bil-, buik- en rugspieren)
– Beter en gemakkelijk het pedaal weg kunnen trappen en op te kunnen trekken
– Hoe meer spierkracht, hoe makkelijker het is om de fietsbeweging te maken. Je hebt daarvoor minder energie nodig.
– Explosiever (tijdens wegfietsen of een sprint)
Dit komt omdat alle spieren van heel het lichaam met elkaar kunnen samenwerken. Daardoor kun je meer kracht genereren.

Alle spieren zitten vast aan elkaar, waardoor er beter kan worden samengewerkt. Zo zitten de voorste beenspieren voor zo’n 30 % vast aan de buikspieren. Ook de spieren aan de achterkant van je benen zitten doormiddel van je bilspieren vast aan je rugspieren. Je kan dus stellen dat zo’n 30% van je kracht uit je romp komt tijdens het wielrennen.

Danique van Lee, werkzaam bij MTC Bernheze heeft een document gemaakt met informatie voor wielrenners.
Enkele vragen die beantwoord worden zijn:
– Waarom is romp stabiliteit training belangrijk voor wielrenners? (met toegevoegde romp stabiliteit schema’s, niveau 1 – 2  en 3. En daarnaast nog een extra schema op het moment dat je een trainingsbal hebt thuis)
– Waarom is rekken belangrijk voor wielrenners? (met toegevoegd schema, met rekoefeningen)
– Waarom is krachttraining zo belangrijk voor wielrenners?
– Hoe kun je nu het beste zorgen voor optimaal herstel?
Foam roller (met toegevoegd schema voor het gebruik van een foam roller)
Sportmassage: waarom is het zo belangrijk om je af en toe te laten masseren?

Hieronder vind u de documenten met de informatie en een aantal trainingsschema’s:

https://mtc-bernheze.nl/wp-content/uploads/2020/04/INFORMATIE-WIELRENNERS-GEMEENTE-BERNHEZE-verenigingen.pdf

https://mtc-bernheze.nl/wp-content/uploads/2020/04/REKOEFENINGEN-WIELRENNERS-ALGEMEEN.pdf

https://mtc-bernheze.nl/wp-content/uploads/2020/04/SCHEMA-FOAMROLLER.pdf

https://mtc-bernheze.nl/wp-content/uploads/2020/04/SCHEMA-ROMP-NIVEAU-1.pdf

https://mtc-bernheze.nl/wp-content/uploads/2020/04/SCHEMA-ROMP-NIVEAU-2.pdf

https://mtc-bernheze.nl/wp-content/uploads/2020/04/SCHEMA-ROMP-NIVEAU-3.pdf

https://mtc-bernheze.nl/wp-content/uploads/2020/04/SCHEMA-ROMP-TRAININGSBAL.pdf

Scroll naar top